Doamna Grigore Elena Alina, psiholog la policlinica Providența, ne oferă informații despre ADHD și totodată strategii de integrare a elevilor care sunt în această situație.
♦ Ce este ADHD?
Lipsa atenției, hiperactivitatea și impulsivitatea sunt principalele simptome care definesc sindromul deficitului de atenție cu hiperactivitate sau Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).
ADHD se utilizează în general pentru toate tipurile acestui sindrom:
- Tipul predominant neatent (care nu manifestă hiperactivitatea);
- Tipul predominant hiperactiv sau implusiv (în care se încadrează cei care nu manifestă pregnant lipsa atenției);
-Tipul combinat (cel mai comun tip al acestui sindrom, care manifestă toate simptomele care definesc ADHD: lipsa atenției și a puterii de concentrare, hiperactivitatea și impulsivitatea).
În general, toți cei care lucrează în educație se confruntă la un moment dat cu probleme. Problema centrală a demersului educativ devine identificarea unor strategii didactice eficiente pentru elevii care ,,creează probleme” (elevi hiperactivi sau dezinteresaţi de activităţile şcolare).
♦ Plan de intervenție în clasă pentru impulsivitate
♦ Afirmă și reafirmă așteptări comportamentale clare pentru clasă în general, și pentru fiecare sarcină nouă în particular;
-
Lipește așteptările comportamentale prin clasă pentru a fi la îndemână;
-
Stabilește rutine clare în clasă;
-
Stabilește reguli sociale clare ce țin de spațiul social (ex: la o lungime de braț );
- Evită timp nestructurat
- Supervizează elevul
- Stă aproape de elev pentru a interveni dacă acesta acționează impulsiv;
- Oferă asistență elevului în a începe noi sarcini pentru a scădea impulsivitatea;
- Învață elevul câteva strategii pentru timpul de așteptat(numărat, desenat);
- Recunoaște și întărește comportamentele apropiate de cele dezirabile.
♦ Plan de intervenție în clasă pentru hiperactivitate:
-
Înconjoară elevul cu colegi care au tendința de a rămâne în sarcină;
-
Creează lecțiile astfel încât elevii să răspundă activ sarcinilor: să se ridice, să meargă, să scrie pe tablă;
-
Permite elevilor să stea ridicați atunci când lucrează;
-
Programează pauze regulate sau oportunități pentru elev să se miște între sesiunile de lucru;
-
Permite elevului să aibă asupra sa un obiect care să îl ajute cu agitația: o minge de strâns, etc;
-
Oferă mai multe întăriri pozitive decât negative. Vă puteți apropia de copil din când în când pentru a-l lăuda că nu a deranjat colegii,etc.
-
Consecințe negative în cazul în care copilul afișează comportamentul problematic: învățătoarea poate stabili cu copilul un semn care îi va semnala comportamentul hiperkinetic ( copilul hiperkinetic are o capacitate de autopercepție redusă);
-
Copilul se poate autoevalua la sfârșitul orei; învățătoarea va oferi un feedback pozitiv sau va încuraja copilul în cazul în care obiectivul nu a fost realizat.
♦ Plan de intervenție în clasă pentru neatenție:
-
Așează elevul într-un loc în clasă cu cei mai puțini stimuli externi (adesea acest loc este în față, cu spatele la restul clasei);
-
Așează elevul lângă modelele pozitive, cu o capacitate mare de atenție și de concentrare; în cazul în care nu găsiți altă soluție așezați copilul singur în bancă;
-
Limitează zgomotele care distrag atenția (picioarele băncilor, a scaunelor);
-
Folosește o combinație de elemente audio, video, vizuale și tactile;
-
Atunci când oferi instrucțiuni, pune accent pe cuvintele cheie atât verbal, cât si vizual;
-
Mulţi dintre copiii cu ADHD reuşesc să îndeplinească mai bine sarcinile manuale sau în scris, decât cele orale. Implicându-i în sarcini manuale, stima lor de sine creşte şi permite consolidarea încrederii în sine.
-
Fii sigur că elevul este atent la tine când oferi indicații sau trasezi sarcini.
-
Formulează cerințe numai dacă ești sigur că le poți impune în situația respectivă;
-
Formulează întotdeauna doar o singură cerință;
-
Rugați copilul să vă repete cerința, dacă este posibil;
-
Rămâneți în apropierea copilului pentru a vă asigura că acesta realizează ceea ce ați cerut.
Vă stăm la dispoziție pentru informații și programări:
📧 programari.policlinica@providentamedical.ro
📱 0729 292 897, 0745 065 643
☎️ 0232 215 940
💬 WhatsApp 0729 292 897
Foto credit: pixabay